- tidak spesifik seperti jawapan kepada item objektif
- membenarkan subjektiviti dalam jawapan yang diberi
- pelajar dapat mempamerkan pengetahuan yang dimiliki
- sesuai untuk mengukur tahap kognitif yang lebih tinggi
- pelajar bebas mempersembahkan jawapan
Item subjektif biasanya berbentuk ESEI sama ada...
- jawapan pendek
- jawapan sederhana
- jawapan panjang
PRINSIP-prinsip
- semak sukatan pelajaran dan objektif pengajaran
- arahan hendaklah jelas tentang panjang jawapan
- soalan ditulis secara padat dan tidak bebunga-bunga
- aras kesukaran setiap soalan perlu setara
- soalan perlu ditulis
- tentukan perkara yang ingin diberi markah
- gunakan lebih banyak soalan berjawapan pendek
KATA TUGAS.....- adalah suatu kata kerja yang terdapat pada sesuatu item yang fungsinya ialah untuk menyatakan tugas yang perlu dibuat oleh pelajar semasa menjawab sesuatu item/soalan. KEGAGALAN menggunakan kata tugas yang tepat degan hasrat penulis item akan menyebabkan pelajar gagal memberikan jawapan seperti yang ditentukan dalam peraturan memberi markah
KELEBIHAN soalan sibjektif
- mudah dan cepat dibina
- mengurangkan tekanan
- boleh menguji tahap tinggi
KEKURANGAN soalan subjektif
- bilangan item terhad
- mengambil masa untuk memeriksa
- kebolehpercayaan item rendah
No comments:
Post a Comment